در رابطه با نام گذاری این سیستم ها اختلاف هایی وجود دارد و هر شرکتی بنا به نوع کاربری خود این سیستم را نامگذاری می کند. اما آنچه که مشخص است اگر بخواهیم ریشه یابی لغوی کنیم افترکولر و اینترکولر از نوع معانی کلمه افتر بعد و اینتر داخل، که محل بحث نیست.
اما به لحاظ تاریخچهای اولین بار در موتورهای پیستونی هواپیما سیستم شارژ هوای موتور با نام افترکولر در دهانه ورودی هوای موتور تعبیه شده بود و مورد استفاده قرار گرفت .که توسط جریان هوای تولیدی ملخ و جریان هوای عبوری در اطراف رادیاتور ورودی خنک میشد.
اما اینترکولر که کاربرد آن همانند افترکولر است با این تفاوت که در وسایل نقلیه موتوری دارای توربوشارژر مورد استفاده قرار گرفت که عمدتا خنککردن هوا توسط یک رادیاتور انجام میشود تا هوا با تراکم بیشتر سر پیستون برسد.
در این خصوص این نتیجه حاصل شد. که خنککننده های هوای ورودی به موتور (دارای توربوشارژر) که بین توربوشارژر و منیفولد هوا قرار میگیرند اینترکولر و آنهایی که قبل از توربو شارژ موتور قرار میگیرند افترکولر نام گذاری می شوند. منتهی در حال حاضر قاعده خاصی وجود ندارد که بر مبنای معانی لغوی آنها این دوسیستم نصب و نام گذاری بشود.
مهدی هنرور
۱۳۹۹/۰۵/۲۹